Jo kertaalleen vaihdetut etukaiuttimet tulivat tiensä päähän kovan luukuttelun seurauksena, joten uutta kehiin.
Kojelaudan vakioreikiin ei kovinkaan suuria elementtejä mahdu ja lopulta päädyin hommaamaan halvat 3.5" taiwanilaiset tangband laajakaista elementteit.
3.5" oli kuitenkin liian pieni ja kaiuttimet humpsahtivat kojelaudan rei'istä sisään. Onneksi en kerennyt heittämään vanhoja elementtejä roskiin vaan niistä saatiin tärkeät juuri tenava mersuun suunitellut kaiutinkehykset.
![]() |
| keyhksien irti leikkausta |
Entisten kaiuttimien kehykset sopivat juuri täydellisesti uusien ympärille!
Ja eikun autolle virittelemään etukajareita paikoilleen.
Siellähän se, kuin tehtaalta olisi tullut.
Kaiutinta ei edes tarvinnut ruuvata erikseen kojelautaan sillä päälle tuleva verkko painaa sitä sopivasti reunoilta pysymään paikoillaan.
Seuraavaksi vuorossa subbari joka ei bensatankin takia takakontista juuri mihinkään kuulu vaikka mitä tekis.
![]() |
| tässä subbarin sijainti ennen |
Jotain muutoksia oli tehtävä, ensin kävi mielessä refleksi kotelon hommaamimen ja putken asettaminen ensiapulaukun paikalta, mutta pienessä takakontissa on kuitenkin rajoitetusti tilaa, etenkin kun siellä olisi ehkä mahdollisesti tarkoitus kuljettaakin jotain sai suuren refleksikotelon rakentaminen jäädä.
Joten päädyin freeair asennukseen joka vaati uuden tukevamman hattuhyllyn rakentamista.
Lähi rautakaupasta kävin hommaamassa kokonaisen levyn vaneria kun eivät pelkkää pientä pätkää suostuneet myymään, sillä epästandardiksi sahattu levy on pilalla, no halpaahan tuo oli ja ehkä sille loppu pätkällekkin joskus jotain käyttöä löytyy.
![]() |
| orkkis hylly pois ja siitä mitat uuden rakentamiseen. |
Taas jäi paljon kuvia ottamatta, mutta tässä uusi hattuhylly sovitteluvaiheessa.
Kulmat piti vääntää rautalangasta sillä eedessä oli takakontin saranat.
![]() |
| rautalangan uriin liimaa jotta varmasti pysyy. |
Jotta verhoilu onnistuisi siististi täytyi rautalangat saada yhtä paksuiksi mitä vaneri levy on, siihen tarkoitukseen löytyi vanha sukka ja jesaria.
![]() |
| hahmotelma subbaria varten tulevast reijästä |
10" subbarin kehys on kuitenkin sen verran suuri, ettei se tuohon reikään mahdu, joten pieni korokepala täytyy vielä rakentaa.
Tähän väliin kuitenkin testataan miten keinonahalla verhoiltu hattuhylly istuu paikoilleen.
Hyvinhän se sinne sopi ja näytti siistiltä!
Hiukan teki pahaa tehdä siistiin verhoiluun reikä.
![]() |
| pari lippaallista niittejä jotta pysyy |
Nyt pääsemme korokepalan kimppuun
Taas olisi voinnut ottaa enemmänkin kuvia, mutta turha sitä enää jaaritella.
Täysin suora korokepala ei takalasin takia mahtunnut, joten siitä täytyi tehdä hiukan kalteva.
Puuliimaa reunoihin ja täyttö uretanilla
Hyvinhän tuo neliö tuonne olisi sopinnut, mutta tahdoin silti yrittää jotain erillaista.
Keittiöstä sitten löysinkin sitä jotain erikoista muotoa, sopvasti symmetrisen näköinen kori jota käytin mallintamisessa.
![]() |
| Vanua pintaan niin saa anteeksi epätasaiset reunat. |
Jälkikäteen tuli tajuttua, että pyöreän pinnan verhoilu ilman ryppyjä on melkoinen haaste.
![]() |
| hahmotelmaa miltä lopputulos suurinpirtein näyttää. Yöllä kun ei niitipyssyä viitsinnyt kerrostalossa käyttää. |
Lopputuloksena rypytöntä reunaa en aikaiseksi saannut, mutta ei tuo miltään hirveän tökeröltäkään näytä.
Äänenlaadullisesti subbarin sijainti paljon parempi, vaikka basson sijainnin pystyy nyt helpommin määrittämään tuo se paremmin painetta cabiiniin tuosta kuin takakontista, sitäpaisti nyt on taas koko tavaratila käytettävissä ilman ylimääräistä laatikkoa. =)




































Ei kommentteja:
Lähetä kommentti