Plasma mittaristo

Tilasin eBaysta MoMan Plasma taustat.
Taustat valmisetaan tilaus työnä, koska mittaristoja on niin paljon erillaisia, että turha niitä varastoon on väsätä. Toimitus ajaksi luvattiin kolme viikkoa ja sieltähän ne ajallaan tulivatkin.

Jälkeen
Lähtötilanne

Kuvaa en hoksannut pelkistä taustoista ottaa, mutta ne ovat kartongin ohkaset läpyskät jotka asetellaan alkuperäisten taustojen päälle.

Mittariston irroittamienn alkaa poistamalla potkumuovi jalkatilasta jonka jälkeen irroitetaan mittariston nopeus vaijeri joka löytyy mittariston takaa keskeltä, kädellä helppo tunnistaa iso noin 2.5cm halkasijalla oleva kiinitys "mutteri" jonka saa sormilla kierrettyä auki. Tämän jälkeen työnnetään mittaristoa takaapäin varovasti tai vaihtoehtoisesti käytetään mittariston irroitus koukkuja mikäli sellaiset löytyy.

Potkulauta on kiinni neljällä ruuvilla, kolme edessä ja yksi konepellin vivun takana/vieressä

Rattikin piti irroittaa kun ei tuo mittaristo tuolta muuten olisi mahtunnu pihalle

Sen jälkeen kun mittaristo on käsissä pitää se vielä aukaista, mutta täysin atomeiksi sitä ei kuitenkaan tarvitse laittaa, riittä kun avaa ympyröityjen kohtien ruuvit niin pääsee taustoihin käsiksi. (vihreällä ympyröidystä kohdasta en ole aivan varma pitikö avata)
Kuva hiukan aikaa edellä
Mittaristosta tarvitsee irroittaa joitakin neuloja, jotta taustat saa paikoilleen. Helpoin työkalu irroitukseen on haarukka jolla viisarin saa varovasti kammettua irti. Esimerkiksi nopeusmittarin viisaria ei tarvitse irroittaa sillä taustan saa helposti ujutettua viisarin ollessa paikoillaan.

Mutta ennen uusien taustojen asennusta pitää neulata maalata uv valossa hohtavalla maalilla.
Itse käytin punaista kynsilakkaa jonka päälle laitoin uv valossa hohtavaa läpinäkyvää lakkaa. (paikallisen naisten maalikaupan valikoimasta)
paperia kannattaa käyttää neulojen alla mikäli joskus vielä mielii käyttää vanhoja taustoja...
Uudet plasmataustat näyttävät pois päältä ollessaan / luonnon valossa aivan normaalilta pappalookin mittaristolta. Joten mikään överi tuninki tämä ei ole, pikemminkin facelift päivitys 2000 luvulle.
Uudet taustat paikoillaan
Laitetaan jo tähän väliin muistutus, että viellä ennenkuin mittariston laittaa takaisin läjään kannattaa sormella testata, lämpö, bensa ja öljynpaine viisarien ääripää kohdat.
Ettei käy kuten alla.

Seuraavaksi onkin vuorossa uv valaistuksen asennus. UV valoa tarvitaan jotta pimeällä näkee viisarit, sillä taustat eivät niitä valaise.
viisarit ilman uv valoa
Esitellään nyt ensin miten uv valaistusta EI pidä asentaa.




Näin asennettuna ei plasma taustojen päällä oloa pystynnyt edes erottamaan, sekä silmät rasittuvat liian kirkkaasta uv valaistuksesta vaikka dimmeri oli minimissään.

Luultavasti paras valaistus onnistuisi T10 smd uv led polttimoilla jotka voisi laittaa alkuperäisten mittarivalojen tilalle, mutta minulla ei tähän hätään sellaisia sattunnut olemaan kun olin fiksusti ajatellut, että pärjään tuolla uv led nauhalla. Lopulta päädyin hiukan tuohoamaan mittariston yläosaa ja asensin kaksi pätkään led nauhaa valaisemaan mittaristoa plexin lävitse.



Sähköt otin valaistukselle suoraan alkuperäisestä lampun kannasta. Yleismittarilla selvitin, että plussa virta oli molemmilla puolilla mittaristoa aina ulkoreunaan päin.



Uv valaistuksen jälkeen piti vielä asentaa pieni pätkä led valoa kilometrilukemalle, sillä sitäkään ei pimellä plasmataustoilla eikä uv valolla näe. Trippi mittarin valaistukselle en löytännyt paikkaa joten se on öisin hiukan hämäränpeitossa

Todellisuudessa led nauha tuli liimattua tuohon mittariston taakse, tuo haarukka liitin viritys oli vain yksi testi.

Nyt näkyy kilomterit

Ei se sen kummempaa ollut.
Plasmataustojen inventterillekkin otin virran toisesta lampunkannasta joten se himmenee samalla uv valaistuksen kanssa ja luki ihan momanin manuaallissakin, että helpointa viedä sähköt lampunkannoista ja jos mittaristoa pystyy himmentämään on niin plasmataustat toimivat himmentimen kanssa.

Sisällä taustoja ja valoja testaillessa käytin vanhaa modeemin muuntajaa 12v 2A joten ei tarvinnut joka välissä käydä autolla kokeilemassa että toimiiko tämä nyt ja miltä näyttää.

Samalla tuli myös vaihdettua pitkien valojen merkkipolttimo siniseen led valoon joten lisätään siitäkin kuvat tähän loppuun.

polttimon kanta mittaristosta


Pohja piti leikata irti

T5 led poltin


ledi paikoilleen ja jalat taivutin kontaktipintaan kiinni jonka jälkeen vielä juotin ne siihen kiinni.

Mikäli valo ei toimi kannattaa kokeilla vääntää sitä mittaristossa 180 astetta, koska ledit toimivat vain yksinpäin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti